Transmisja danych...
Transmisja danych...
frycz66 frycz66
2117
BLOG

To co naprawdę ważne - DAB+

frycz66 frycz66 Technologie Obserwuj notkę 15

 

To zadziwiające, ale gdy pytam o pierwsze wrażenia z cyfryzacji Polskiego Radia to nikt nic nie wie? Rozumiem gdzieś tam na wiosce, gdzie Jedynki słucha się często na falach długich. Ale nawet w Warszawie ludzie reagują wzruszeniem ramion; cyfryzacja radia? A co to? A przecież wszystko działa jak należy, a nawet lepiej. Nawet dealerzy aut już pytają czy radio na pokładzie zamawianego auta ma mieć opcję DAB+. Zasięg jest jak trzeba, i jak na razie w całej aglomeracji śląskiej i 50-60 kilometrów wokół Warszawy.

 

Zadziwiające bo Cyfryzacja radia zmieni bardzo wiele rzeczy. Ja na przykład zawsze chciałem mieć bezszumny odbiór Dwójki, czy niegdyś radia Jazz. Bezszumny odbiór w stereo był moim marzeniem. Rozsiąść się w fotelu i słuchać „Wieczoru w filharmonii” bez tego syczącego szszszszszzsszssssssszszszszszs.... A mieszkam raptem 17 kilometrów w prostej linii od estetycznego i kulturalnego centrum Warszawy jakim jest i będzie Pałac Kultury i Nauki.

 

Ba! W słoneczną pogodę widzę z dachu jego piękną, strzelistą iglicę! I co? I nic! Miałem na dachu anteny prętowe, i Yagi. Anteny aktywne i pasywne. Anteny o regulowanym wzmocnieniu i nie regulowane... I zawsze szumiało... Miałem tunery i amplitunery. Wzmacniacze i przedwzmacniacze. Szumiał Philips, szumiał Panasonic, szumiał Marantz.... Ba! Podłączałem do wzmacniacza sygnał z laptopa i też szumiało... Inaczej, ciszej, ale szumiało...

 

Aż do teraz.

Przeczytałem co i jak z tym DAB+ i kupiłem na znanym serwisie aukcyjnym, jak to się pisze o Allegro, najprostszy chiński odbiornik Dual DAB 5.

Za 85 PLN kupiłem prawie nowe radio + zapasową antenkę teleskopową + komplet doskonałych chińskich akumulatorów z napisem KODAK/AA. Rozpakowałem włączyłem, ustawiłem Dwójkę i po podłączeniu chińskich słuchawek JVC i nareszcie usłyszałem bezszumne stereo o całkiem dobrej dynamice. Nareszcie! Tak jak bym słuchał przyzwoitej MP3... :) A skoro tak, to w weekend na Wolumenie dokupiłem dobre chińskie głośniczki do kompa marki Genius, i od tej pory cieszę się pięknym czystym STEREO. Dociekliwi zapytają: a co w Polsce „daleko od szosy”? Tam gdzie DAB+ jeszcze nie dociera. Otóż radyjko Dual DAB+ dlatego jest „Dual” gdyż odbiera również stary poczciwy UKF-FM, jakim to będą do naturalnego końca posługiwać się staruszkowie na wioskach. I to odbiera FM bardzo dobrze! Silne stacje typu RDC w stereo lecą bez najmniejszego szumu.

 

I o to chodziło! Mało tego, Polskie Radio emituje dwa dodatkowe kanały: PR24 – publicystyka, i Polskie Radio Rytm, serwujące muzykę lekką łatwą i przyjemną.

W przygotowaniu Radio Krasnal – dla dzieci, Radio Eureka – naukowe i Radio Retro – dla ludzi starych.

 

Słowem dobrze się dzieje..

 

Cyfrowe radio wymiotło wszystkie moje projekty radiowe – analogowe.

 

I bardzo dobrze... :)

Zobacz galerię zdjęć:

Radio z solarnym zasilaczem - koszt zas. 19 PLN
Radio z solarnym zasilaczem - koszt zas. 19 PLN
frycz66
O mnie frycz66

Moją pasją jest świadome, spokojne szkolenie, konsekwentna edukacja i poznawanie świata. Moją pasją jest Piękna Trębaczka, konie i magiczna telegrafia.... Moją pasją jest życie....

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie